wtorek, 07 luty 2023 19:12

Copywriterzy zwykli, SEO, ze specjalizacją tematyczną. Czym się różnią i jaki typ copywritera wybrać?

Napisane przez
copywriterzy SEO copywriterzy SEO pixabay

Copywriterzy to bardzo ważna grupa specjalistów na rynku digital marketingu, gdyż odpowiadają oni za tworzenie contentu tak ważnego przy pozycjonowaniu, czy wręcz decydującego bezpośrednio w reklamie. Niezależnie od tego, w jaki sposób używamy słów i jakie treści zamierzamy publikować w internecie, często zastanawiamy się, do kogo zwrócić się ze zleceniem napisania tekstu.

Do wyboru mamy zarówno ogólnych copywriterów, SEO copywriterów czy takich, którzy specjalizują się w konkretnej branży. W tym tekście wyjaśniamy czym różnią się poszczególni specjaliści, a także, do jakich warto zwrócić się w konkretnej sytuacji.

Copywriterzy ogólni

Copywriterzy ogólni są osobami, które zajmują się ogólnym i uniwersalnym pisaniem treści w internecie. Mogą być to zarówno niedoświadczeni freelancerzy, wolni strzelcy, a także specjaliści niezamykający się na konkretną dziedzinę, ale wykonujący różne rodzaje tekstów.

Osoby takie piszą zarówno posty do social mediów, treści reklamowe, content do sklepów internetowych, a także artykuły tematyczne i wpisy blogowe. Copywriterzy ogólni najczęściej mają średnie cenniki i bardzo szeroką ofertę. Często swoją pracę wykonują jedynie na podstawie researchu, przygotowując treści niskiej i średniej jakości. Copywriterów ogólnych możemy znaleźć na portalach dla freelancerów oraz copywriterów, a także w sieci reklamujących się pod własnym nazwiskiem.

Plusem tego rozwiązania przede wszystkim jest ich uniwersalność. U jednego copywritera możemy zamawiać wiele rodzajów treści z różnych dziedzin. Znacznie to ułatwia samą publikację treści, a także współpracę, zwłaszcza jeśli chcemy zamawiać różnorodne treści i potrzebujemy ich w różnych celach. Chcę skorzystać z tej opcji, możemy znaleźć również oferty osób doświadczonych proponujących atrakcyjne finansowo współprace. Z racji braku wykwalifikowania w konkretnej branży, czy dziedzinie copywritingu, osoby takie możemy wdrożyć do pracy w naszej firmie, gdyż nie zamykają się na konkretne typy współpracy. Jest to ważny plus, jeśli chcemy nawiązać długotrwałą współpracę z osobą, która będzie tworzywo treści dla naszej marki i bardziej traktować ją jako naszego pracownika. Osoby te mają dużą zdolność szybkiego uczenia się i dostosowania do nowych warunków.

Copywriterzy tego typu przede wszystkim pracują w ten sposób, gdyż potrafią pisać na różne tematy i nie mają preferencji co do tworzenia typu treści. Liczą również na dużo więcej zleceń, które mogą podejmować w różnych branżach od różnych klientów. Posiadają często również szerokie doświadczenie w niszowych czy nietypowych kategoriach ze względu na dużo współprac.

SEO Copywriterzy

Drugim typem copywriterów na rynku są SEO copywriterzy. Są to osoby piszące teksty zoptymalizowane pod kątem SEO i pozycjonowania stron internetowych. Są to wbrew pozorom wysokiej klasy specjaliści posiadający szeroką wiedzę nie tylko z zakresu copywritingu i tworzenia treści, ale także pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej. Łączą oni zatem w sobie zarówno wiedzę humanistyczną, jak i techniczną związaną z IT i pozycjonowaniem.

Copywriterzy tego typu tworzą zarówno teksty SEO, a także treści zawierająca odpowiednie słowa kluczowe, ale też content równocześnie z optymalizowaną pod kątem użytkowników i SEO. Copywriterzy tacy często zwiększają kompetencje odnośnie pozycjonowania stron internetowych, a także najnowszych trendów związanych z contentem i pozycjonowaniem, a także działaniami wyszukiwarki Google. Treści tworzone przez SEO copywriterów mają podnosić ranking naszej witryny w wyszukiwarce Google i sprawiać, że będzie ona atrakcyjna dla algorytmów pozycjonujących.

Tworzenie takich treści wbrew pozorom nie jest proste i składa się z wielu złożonych elementów. SEO copywriterzy dbają o odpowiedni dobór słów kluczowych, długość tekstów, odpowiednie formatowanie, optymalizację pod kątem user experience, linkowanie wychodzące i wewnętrzne czy stworzenie treści lepszych od contentu bezpośrednich konkurentów.

Copywriterzy ze specjalizacją techniczną

Trzecim najpopularniejszym rodzajem copywriterów na rynku są ci posiadający specjalizację. Są to po prostu copywriterzy pisząc teksty, ale specjalizujący się w jednej lub w kilku branżach. Nie tworzą tekstów różnego typu i w różnych tematach, a bardziej skupiają się na konkretnych branżach czy typach treści. Najczęściej wynika to z ich doświadczenia zawodowego, predyspozycji czy wiedzy, którą posiadają z innych powodów i chcą wykorzystywać ją właśnie w konkretnym kierunku.

Osoby takie reklamują się w różnych miejscach w sieci, ale już na pierwszy rzut oka zaznaczają, a wręcz promują się tym, że są specjalistami w konkretnym typie treści czy konkretnej kategorii tematycznej. Mogą być to wręcz specjaliści w danej branży dorabiający jedynie jako copywriterzy ale aktualnie pracujący jako doradcy finansowi czy medycy.

Jakiego copywritera wybrać?

Jeśli wiemy już, czym charakteryzują się poszczególni copywriterzy na rynku, warto również odpowiedzieć na pytanie, który typ warto wybrać. Nie ma jednak jednej konkretnej najlepszej odpowiedzi, gdyż będzie zależała ona od naszej sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Nie możemy zatem powiedzieć, który copywriter bezwzględnie będzie najlepszy, ale możemy powiedzieć, w jakich sytuacjach warto sięgać po konkretne rozwiązanie.

Jeśli pozycjonujemy naszą stronę internetową i głównie zależy nam na promowaniu witryny w wyszukiwarce Google, zdecydowanie najlepiej jest wybierać SEO copywritera. W takim wypadku zapewnią oni nam treści zoptymalizowane pod kątem SEO, które będą dawały najwięcej korzyści pozycjonerskich.

Jeśli z kolei prowadzimy w sieci konkretne miejsce tematyczne, warto wybierać copywriterów ze specjalizacją. Oni z kolei zapewniają najwyższą wartość merytoryczną tekstów, które będą mogli czytać nawet inni specjaliści w branży.

Copywriterzy ogólni będą dobrym wyborem, jeśli działamy w branży e-commerce i potrzebujemy różnego typu treści. Najczęściej są to treści niewymagające i niespecjalistyczne takiej jak opisy produktów i kategorii tematycznych, content na bloga firmowego, czy materiały na profile w social media. Duża elastyczność treści, jakie mogą przygotowywać dla nas, jest bardzo atrakcyjna i pomoże nam prowadzić nasz biznes.

Wyświetlony 387 razy Ostatnio zmieniany środa, 22 luty 2023 19:26