piątek, 03 luty 2023 19:35

Sprawdź, jak sformatować tekst

Formatowanie tekstu Formatowanie tekstu Pixabay

Formatowanie tekstów na naszej stronie internetowej to wbrew pozorom jeden z trudniejszych elementów prowadzenia i pozycjonowania serwisu. Aby odpowiednio przygotować treści do publikacji, musimy zadbać o kilka elementów i zwrócić uwagę na rzeczy, które często pomijamy. W tym tekście podpowiadamy jak sformatować tekst przed dodaniem go na naszą stronę internetową, aby był zgodny zarówno z SEO, user experience, a także ogólną estetyką.

 

Czym jest formatowanie tekstu na stronie?

Formatowanie treści na stronie internetowej to proces ich prezentacji, który ma za zadanie zwiększyć czytelność, a także odczucia wizualne osób, które będą zapoznawały się z naszymi tekstami. Formatowanie polega na takiej edycji tekstu, aby był czytelny, komfortowy, zrozumiały oraz estetyczny. Proces ten ma również niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania strony internetowej, gdyż wpływa na ogólną jakość serwisu. Formatowanie tekstów będzie zatem używaniem wielu różnych elementów czy czynności, aby zaprezentować tekst w jakościowy sposób.

Jak formatować teksty dodawane na naszą stroną internetową?

Przede wszystkim jeśli chcemy sformatować treści dodawane na naszą stronę internetową powinniśmy zadbać o to, aby nie były jednolitym blokiem tekstu. Jest to bardzo niepożądany efekt, który odbierany jest jako publikowanie treści nisko jakościowych. Powinniśmy zatem podzielić nasze teksty na śródtytuły i nagłówki. Każdy akapit nie powinien być dłuższy niż 20 zdań, co jest optymalną wartością zarówno dla użytkowników jak i pozycjonowania contentu. Jest to zwłaszcza ważne gdy publikujemy długie treści przekraczające kilka tysięcy znaków. W takiej sytuacji warto używać nagłówków h2, h3, h4, a nawet niższych.

Formatując treści, powinniśmy stworzyć również odpowiedni schemat tekstu przy pomocy nagłówków i akapitów tak, aby użytkownicy wiedzieli w jakiej części tekstu się znajdują, a także jak jest on istotny dla całej treści. Pozwoli to od razu rozpoznać formę tekstu i zapoznawać się z nim w konkretnym kontekście.

Kolejnym sposobem na formatowanie tekstu, który dodajemy na naszą stroną internetową, jest akcentowanie słów kluczowych. Mogą być to pojedyncze słowa lub całe sentencje. W ten sposób wyróżniamy najważniejsze informacje na stronie, co jest korzystne zarówno dla użytkowników, jak i SEO strony internetowej. Warto je zatem podkreślać, pogrubiać czy pochylać. Możemy dodawać też w celu wyróżnienia kolory, a także łączyć kilka elementów wyróżnienia. Akcentowanie powinno być jednak estetyczne i dopasowane do formy treści. Nie powinniśmy też przeładowywać treści takimi elementami, aby spełniały swoje zadanie.

Kolejnym ważnym elementem o który powinniśmy zadbać podczas formatowania treści, są tabelę i listy punktowe. Mogą one zmienić znaczący sposób układ, a także odbiór treści, a wykorzystywane w odpowiedni sposób, mogą znacząco zwiększyć atrakcyjność artykułów czy wpisów blogowych. List punktowych możemy używać zarówno do wyszczególnienia konkretnych słów, ale także całych zdań czy akapitów w nagłówkach. Z pewnością będzie to atrakcyjne zaprezentowanie treści, jeśli chcemy w danym nagłówku skupić się na kilku elementach i je od siebie odróżnić. Tabel powinniśmy używać wszędzie tam, gdzie chcemy zaprezentować konkretne dane. Dzięki temu będą one dużo czytelniejsze niż tekstowe przedstawienie informacji.

Elementem formatowania o którym często zapominamy lub nawet nie wiemy, jest linkowanie wewnętrzne. Jest to dodawanie odnośników w tekstach do innych tekstów, artykułów czy części serwisów, takich jak kategorie czy strona główna. Linkowanie wewnętrzne nie tylko pomaga indeksować naszą stronę internetową, ale także ułatwia korzystanie z treści. Użytkownicy którzy zapoznają się z danym artykułem, mogą łatwiej odnaleźć proponowany wpis blogowy czy zasugerować się i zainspirować wskazaniem linku. W jednym tekście warto zatem użyć jednego lub dwóch odnośników do innych części naszego serwisu. Pomoże wydłużyć to czas przebywania użytkowników na stronie, a także podnieść ich aktywność. Linki takie możemy zamieszczać zarówno w formie aktywnego słowa po kliknięciu którego zostaniemy przeniesieni na inną podstronę, ale także całego adresu URL. W przypadku wybrania drugiej opcji adres URL warto opisać “Przeczytaj także” lub “Zobacz”.

Możemy dodawać też zdjęcia czy wideo. Dzięki temu tekst jest pełniejszy, a my możemy w dokładniejszy sposób przedstawiać dane zagadnienie. Jeśli chcemy uzupełnić tekst zdjęciami, warto wybierać te unikalne, a także odpowiednio obrobione, aby prezentowały się w elegancki sposób. Jeśli sami nie potrafi robić zdjęć, możemy korzystać z banków fotografii. Zdjęcia powinny posiadać odpowiedni tytuł, a także tekst alternatywny i być odpowiednio wysokiej rozdzielczości. Mówiąc o dodawaniu nagrań wideo, najlepszym sposobem jest uploadowanie je na YouTube, a następnie udostępnianie odtwarzacza na naszej stronie internetowej. Dzięki temu nie będziemy spowalniali naszej witryny, a estetyczny odtwarzacz znany wszystkim użytkownikom, będzie łatwiejszy w obsłudze

Dlaczego warto formatować treści?

Powodów dla których warto formatować treści, które dodajemy na naszą stroną internetową, jest sporo. Przede wszystkim są to wymierne korzyści, jakie osiągamy z pozycjonowania. Nawet merytoryczny i dobrze przygotowany tekst, będzie oceniany zauważalnie wyżej przez wyszukiwarkę Google, jeśli nie będzie odpowiednio sformatowany. Wyszukiwarka stawia na estetyczne treści, gdyż są lepiej dostosowane do użytkowników, a co za tym idzie, formatowanie bezpośrednio wpływa na pozycjonowanie strony internetowej.

Formatowane treści będą również bardziej przyciągały użytkowników i czytelników do naszej strony internetowej. Jeśli ci będą mogli zapoznać się z informacjami łatwo oraz komfortowo, będą powracali na naszą stronę, a także stawali się stałymi czytelnikami.

Formatowanie treści to również kwestie wizerunkowe. W ten sposób możemy świadczyć o naszym profesjonalizmie, a także budować zaufanie do naszej marki i profesjonalny wizerunek. Dzięki temu elementowi możemy zatem wyróżnić się na tle konkurencji, a także pośrednio przekonywać do zakupu czy konwersji innego rodzaju.

Wyświetlony 456 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 16 kwiecień 2024 09:28