piątek, 17 luty 2023 19:44

Grafiki na stronie internetowej – jak je dostosować?

Grafiki na stronie internetowej Grafiki na stronie internetowej pixabay

Grafiki na stronie internetowej to obowiązkowy element każdego serwisu w sieci. To one sprawiają, że serwis jest pełniejszy i prezentuje więcej informacji, a także jest przyjaźniejszy dla użytkowników. Niezależnie jednak od tego czy grafiki dodajemy ze względów estetycznych, pozycjonerskich czy funkcjonalnych, powinny być one odpowiednio zoptymalizowane i publikowane na naszej stronie internetowej. Jak zatem przygotować i dodawać grafiki na nasze serwisy internetowe? Poniżej prezentujemy odpowiedzi na to pytanie.

 

Tematyka i jakość

Pierwszymi dwoma elementami, o jakie musimy zadbać jeśli chcemy dodać zdjęcia na naszą stronę internetową są tematyka oraz jakość. Są to bardzo ważne elementy, które w dużym stopniu decydują czy dana grafika będzie nam pomagała. Tematyka zdjęcia lub infografiki powinna być dokładnie powiązana z treściami które prezentujemy. Najlepiej, aby dodawała również pewien przekaz lub informację, a jeśli nie mamy takiej możliwości powinna być powiązana z daną kategorią tematyczną. Będzie świadczyło to o jakości naszej marki, a także jej profesjonalizmie. Z pewnością nie powinniśmy dodawać do tekstu tematycznego zdjęć, które nie są w żaden sposób powiązane z naszym contentem.

Bardzo ważnym elementem przy dodawaniu zdjęć na naszą stronę internetową jest jakość grafik. Powinny być one wysoko jakościowe, a najlepiej profesjonalne i unikalne. Jeśli samodzielnie nie potrafimy lub nie mamy możliwości wykonania zdjęcia i dodania go na naszą stronę internetową, powinniśmy korzystać z jakościowych banków fotografii. Są to serwisy internetowe w sieci, pozwalające odpłatnie lub darmowo pobierać zdjęcia do użytku komercyjnego. Gdy chcemy zatem dodać zdjęcie, powinniśmy przyłożyć sporo uwagi, aby wybrać takie, które będzie profesjonalne i jakościowe. Musi być poddane odpowiedniej obróbce, mieć odpowiedni kadr, a także być ostre i estetyczne.

Duża rozdzielczość i mała waga

Bardzo ważną kwestią związaną z publikowaniem zdjęć na stronach internetowych, jest jakość fotografii. Z jednej strony powinny być one jak najwyższej rozdzielczości, aby prezentowały się bardzo dobrze, a z drugiej strony powinny warzyć jak najmniej, aby strona internetowa nie była nimi przeciążona i mogła szybko się ładować. Jak osiągnąć zatem kompromis i spełnić te oba wymagane jednocześnie?

Jeśli chcemy zadbać o tą kwestię, mamy idealne rozwiązanie, które nam w tym pomoże. Są to tzw. optymalizatory zdjęć. Możemy spotkać je licznie w internecie i mają one postać prostych serwisów. Możemy wgrać nasze zdjęcie, a następnie pobrać zoptymalizowaną jego wersję. Programy tego typu maksymalnie zwiększają wydajność zdjęcia, co oznacza, że zachowują maksymalną rozdzielczość, ale usuwają wszystkie niepotrzebne informacje z fotografii, aby ta stała się lżejsza i zajmowała mniej miejsca na dysku. Często w taki sposób można zmniejszyć wagę zdjęcia nawet kilkunastokrotnie przy zachowaniu doskonałej jakości.

Wiele osób nie zwraca uwagi na ten element i publikuje zdjęcia w takiej formie w jakiej je otrzymała lub pobrała. Dzięki jednak optymalizatorom tego typu możemy znacząco poprawić optymalizację grafiki pod kątem pozycjonowania i strony internetowej. Samo używanie takich optymalizatorów jest bardzo proste, a także darmowe i nie wymaga posiadania jakiejkolwiek wiedzy specjalistycznej.

SEO zdjęcia

Kolejnym elementem, o który musimy zadbać, jeśli chcemy optymalizować zdjęcia na naszej stronie internetowej jest SEO fotografii. Wbrew pozorom zdjęcia również podlegają pozycjonowaniu, są wyświetlane w Google Image. Jest to druga najpopularniejsza zakładka oprócz wyszukiwania tekstowego. Fotografie wpływają na ocenę całego serwisu, a takie ogólnego pozycjonowania strony internetowej, a więc powinny być również dostosowane pod tym kątem.

Jak zatem możemy zadbać o swoje zdjęcia na naszej stronie internetowej? Przede wszystkim powinniśmy ustawić odpowiedni atrybut alt, czyli tekstu alternatywnego, który będzie wyświetlał się w razie niezaładowania obrazka, ale który również daje pewne informacje wyszukiwarce Google na temat jego tematyki. Tekst taki powinien zawierać słowa kluczowe, a także opisywać daną fotografię. Zdjęcia powinniśmy dodawać na stronie internetowej wokół tekstu tematycznego, który zawiera frazy podobne do tematyki zdjęcia. Fotografia powinna posiadać również odpowiedni tytuł oraz opis wykorzystujący słowa kluczowe pod które pozycjonujemy naszą stronę internetową. Najlepszym rozwiązaniem jest również dodawanie unikalnych fotografii, które nie były publikowane nigdzie wcześniej.

Co ciekawe, zdjęcia mogą być również sposobem na pozyskiwanie ruchu organicznego z wyszukiwarki Google – w tym przypadku Google Image. Indeksowanie zdjęć i grafik w Google trwa dłużej niż stron internetowych, a czas ten przeważnie wynosi od kilku miesięcy do nawet kilkunastu. Zdecydowanie warto zatem optymalizować zdjęcia pod kątem SEO, aby w przyszłości pomagały pozyskiwać nam ruch organiczny na naszą stronę internetową. Jest to dodatkowa szansa na pojawienie się w wyszukiwarce Google. Używając odpowiednio wielu zdjęć, możemy pozyskiwać nawet spore ilości ruchu organicznego, będące zauważalnym procentem ogólnej liczby użytkowników pozyskiwanych z wyszukiwarki Google.

UX zdjęcia

Dodając zdjęcia na naszą stronę internetową, powinniśmy również zadbać o odpowiednią optymalizację pod kątem użytkowników. Często skupiamy się jedynie na technice i optymalizacji, a także poprawności pod kątem SEO, nie zwracając większej uwagi na to jak zdjęcie będą odbierali nasi czytelnicy. Jest to bardzo ważne, gdyż wpływa na ogólny odbiór naszej strony internetowej i marki.

Zdjęcia powinny być dodawane w odpowiedniej wielkości, a także w odpowiednich miejscach tekstu. Może być to miejsce na początku treści pod wstępem lub w środku czy na zakończenie. Jeśli chcemy dodać galerię zdjęć, warto stworzyć miniaturkę albumu, aby nie dodawać zbyt wielu fotografii w tekście. Same zdjęcia nie powinny być zbyt duże ani zbyt małe oraz przeszkadzać w czytaniu i zapoznawaniu się z contentem. Warto aby posiadały również opis małą czcionką pod fotografią, który będzie informował odbiorców o tematyce czy historii zdjęcia.

Fotografie możemy wykorzystywać też na różne sposoby. Mogą być one zarówno zdjęciami rozszerzającymi dany tekst, ale i również infografikami czy estetycznymi elementami. Powinniśmy zatem zaplanować w jaki sposób użyjemy fotografii i jak wykorzystamy ją do promocji danego tekstu.

Wyświetlony 457 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 16 kwiecień 2024 13:16