Czym są tak właściwie słowa kluczowe?
Słowa kluczowe to zwroty i sformułowania, które będziemy wyróżniali na naszej stronie internetowej i pod którymi chcemy być widoczni z naszą witryną w wyszukiwarce Google. Słowa kluczowe pozwalają zatem identyfikować naszą witrynę w internecie i wyświetlać ją w odpowiednich momentach wyszukiwarce Google.
Istnieje wiele różnych typów i rodzai słów kluczowych. Najczęściej wybieramy kilka, które najlepiej oddają naszą witrynę, a także pod którymi chcemy być widocznym w sieci. Frazy dla naszej strony internetowej wybieramy samodzielnie i świadomie decydujemy na jakie zwroty będzie pojawiała się w wyszukiwarce. Analiza i dobór słów kluczowych jest również jednym z najważniejszych czynników rankingowych. Zwrotów kluczowych używa się najczęściej na stronie, faworyzuje je, a także podkreśla ich ważność na wiele sposobów.
Dlaczego są takie ważne?
Słowa kluczowe są niezwykle ważne w procesie pozycjonowania z kilku powodów. Przede wszystkim jest to jedyny sposób na poinformowanie wyszukiwarki Google, o czym jest nasza strona internetowa. Wyszukiwarka tylko poprzez tekst i content tekstowy może interpretować tematykę witryny, a w konsekwencji wyświetlać ją w odpowiednim momencie w wyszukiwarce. Frazy są poza tym jedynym elementem, który odpowiada za poprawność wyświetleń w wyszukiwarce.
Odpowiednie zarządzanie słowami kluczowymi potrafi również znacząco zmienić skuteczność naszej strony internetowej. Dobierając słowa kluczowe w odpowiedni sposób, możemy pozyskiwać duże ilości właściwych klientów. Często użycie nawet podobnych słów kluczowych lub nieco innych kombinacji w danej kategorii tematycznej, potrafi znacząco obniżyć jakość czy ilość pozyskiwanych odbiorców. Odpowiednio również dobierając słowa kluczowe, będziemy mogli pozyskiwać więcej klientów od konkurencji, a co za tym idzie więcej od niej zarabiać.
Słowa kluczowe dają również łatwą możliwość zmiany widoczności naszej strony w wyszukiwarce Google w zależności od zmiany trendów, sytuacji czy celów. Frazy są zatem niejako kierownicą bez której, w nawet dobrze funkcjonującym i drogim samochodzie nie zajedziemy zbyt daleko.
Typy słów kluczowych
Ogólnie istnieje kilka różnych typów słów kluczowych. Różnią się one swoją charakterystyką, a także przeznaczeniem. Najpopularniejszym typem fraz są główne słowa kluczowe. Są to zazwyczaj najpopularniejsze frazy w danej kategorii tematycznej, których wybieramy kilka dla naszej strony internetowej, a następnie skupiamy na nich całą naszą uwagę. Są wykorzystywane przy pozycjonowaniu standardowym — globalnym, gdy promujemy naszą witrynę pod najpopularniejsze słowa kluczowe w danej kategorii tematycznej. Słowa takie podkreślamy na różne sposoby, używamy zdecydowanie w większej ilości od innych fraz, a także są one widoczne we wszystkich częściach witryny, takich jak menu, stopki czy nagłówki w tekstach.
Poboczne słowa kluczowe to drugi rodzaj fraz z jakich możemy korzystać. Są to zazwyczaj średnio i mało popularne frazy w danej kategorii tematycznej. Często używane są również przez nas jako tło dla głównych słów kluczowych i występują jednokrotnie lub kilkukrotnie na naszej witrynie. Stanowią one kawę czy uzupełnienie głównych fraz tak, aby zwiększyć spektrum pozyskiwanego ruchu. Wbrew pozorom, mogą również pozyskiwać bardzo przydatnych odbiorców.
Lokalne słowa kluczowa to kolejny typ fraz z którego możemy skorzystać. Są to nazwy miejscowości lub lokalizacji dodawane na naszej stronie internetowej. Lokalne słowa kluczowe, mogą być również frazami tematycznymi z dopiskiem lokalizacji - która występuje równie często, co same nazwy miejscowości. Frazy lokalne są wykorzystywane przy pozycjonowaniu lokalnym, aby podkreślić konkretną lokalizację witryny. Mogą być również używane przy innych typach pozycjonowania jako uzupełnienie informacji o stronie i marce.
Następnym typem słów kluczowych są długie ogony, czyli frazy typu long tail. Są to frazy składające się z kilku – kilkunastu słów układających się w logiczną całość. Mogą być to zwroty w postaci pytań, czy stwierdzeń. Najczęściej są one wykorzystywane przy pozycjonowaniu pod wyszukiwanie głosowe, gdzie właśnie tak naturalnie wprowadzamy zapytania do wyszukiwarki poprzez mikrofon. Mogą też być wykorzystywane przy pozycjonowaniu alternatywnym, gdzie nie mamy szans zaistnieć pod popularnymi słowami kluczowymi, a chcemy pozyskiwać jakościowy ruch tematyczny. Do innych typów fraz możemy zaliczyć np. frazy brandowe, czyli związane z konkretnymi markami. Są one używane, aby móc wyszukiwać naszą markę bezpośrednio w internecie lub gdy zajmujemy się sprzedażą produktów konkretnych marek.
Jak ustalić słowa kluczowe dla witryny?
Jednym z często padających pytań przy temacie słów kluczowych jest to, jak ustalić frazy dla witryny internetowej. Jest to bardzo ważne pytanie, gdyż od tego będzie zależało, pod jakimi sformułowaniami będziemy pozycjonować nasz serwis i pod jakimi zwrotami będzie dostępny on w internecie. Niestety nie jest to prosty proces, który wykonamy samodzielnie w ciągu kilkunastu minut.
Ten ważny i newralgiczny proces jak żaden inny powinniśmy zlecać profesjonalistom – specjalistom SEO. Mogą być to zarówno agencje SEO, jak i indywidualni specjaliści działający na rynku. Wykorzystują oni zaawansowane i często drogie narzędzia do analizy słów kluczowych danej kategorii tematycznej. Ustalają również słowa kluczowe w odniesieniu do celu, który chcemy osiągnąć tak, aby pozyskiwany ruch dawał nam profity. Cały proces jest skomplikowany, a także żmudny i z pewnością nie wystarczy wybrać kilku najpopularniejszych słów kluczowych danej kategorii tematycznej, aby rozpocząć pozycjonowanie strony internetowej.