piątek, 03 luty 2023 18:23

Teksty SEO – Krótkie czy długie? Sprawdź odpowiedź na to pytanie!

Teksty SEO Teksty SEO pixabay

Długość tekstów, które dodajemy na naszą stronę internetową, często jest powodem dyskusji. Niektórzy uważają, że bezwzględnie teksty SEO powinny być bardzo długie, a inni, że wręcz przeciwnie. Jaka zatem jest prawda i jakiej długości powinny być teksty SEO, które dodajemy na naszą witrynę w celu pozycjonowania? Sprawa nie jest taka prosta i jednoznaczna jak mogłoby się wydawać, a wszystkie najważniejsze informacje o tej kwestii podajemy poniżej. Postaramy się też odpowiedzieć konkretnie na to pytanie, analizując różne czynniki.

 Teksty krótkie czy długie?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, powinniśmy rozpocząć od ogólnej rekomendacji Google które poleca tworzenie długich, wyczerpujących i profesjonalnych tekstów, jakie będą pomocne zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce Google w indeksowaniu witryny. Jest to jak najbardziej korzystna rekomendacja, gdyż teksty takie będą dawały najwięcej korzyści. Jednak co rozumiemy pod stwierdzeniem “długie teksty SEO”? Przeważnie są to teksty powyżej kilku tysięcy znaków ze spacją. Najczęściej wykorzystywane przy pozycjonowaniu są teksty do ok. 3000–4000 znaków ze spacją.

Choć są to jedynie długości poglądowe, dobrze oddają sytuację w branży pozycjonowania. Teksty do 2000 znaków są przeważnie tekstami krótkimi, które niegdyś miały za zadanie jedynie przemycać konkretne słowa kluczowe i były nazywane “preclami”. Dłuższe publikacje na kilka i kilkanaście tysięcy znaków uważane są za teksty długie, a często specjalistyczne. Pozwalają jednak one na dokładne przedstawienie danego tematu i rozwinięcie go. Teksty takie nie są jednak popularne ze względu na duży jednorazowy koszt, który trzeba ponieść przy ich zamawianiu. Mają jednak pewne zalety, gdyż stawiając na takie teksty, mamy wręcz pewność, że będziemy właścicielami jednych z najdłuższych tekstów w danej kategorii tematycznej.

Naturalnym jest zatem, że najlepiej jest publikować teksty najdłuższe, jak jest to tylko możliwe. Dobrym pytaniem na które odpowiadamy w poniższym akapicie, jest jednak to czy warto za wszelką cenę publikować najdłuższe możliwe teksty?

Dlaczego warto wybrać odpowiednią długość tekstów SEO?

Rozmawiając o długości tekstów SEO, warto podkreślić, że powinniśmy dobierać je świadomie do celu, witryny czy sytuacji w jakiej się znajdujemy. Choć teoretycznie im dłuższe teksty tym lepiej, powinniśmy dokładnie dobierać długość tekstów z kilku względów. Przede wszystkim jest to wykorzystanie pełnego potencjału. Jeśli w danej branży przekroczymy pewną granicę długości tekstu, nie będą one wykorzystywały już w pełni swojego potencjału. W takiej sytuacji nie będzie miało to największego znaczenia, czy tekst będzie dłuższy o kilka tysięcy znaków, gdyż i tak już pobiliśmy konkurencję. Część tekstu, warto zatem przeznaczyć do tworzenia kolejnych artykułów i wpisów SEO, aby i one pokonały teksty konkurencji. Jeśli zatem chcemy efektywnie wykorzystać przeznaczone budżety na teksty, przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, ile musimy napisać, aby wyróżnić się na tle konkurencyjnych witryn oraz aby nie publikować zbyt długich tekstów i nie marnować potencjału finansowego, jaki posiadamy.

Zbyt krótkie teksty SEO, jakie będziemy publikowali na naszej stronie internetowej, mogą również marnować nasz budżet finansowy. W takim wypadku będziemy wydawali konkretne sumie pieniędzy na konkretne teksty, ale nie będą one pozwalałyby wygrywać nam z witrynami konkurencyjnymi. Oznacza to, że wydamy pewną sumę pieniędzy, ale nie odniesiemy znaczących korzyści z publikacji contentu. Jeśli zatem przeznaczamy już pewne środki na tworzenie treści – zwłaszcza SEO, powinny być one odpowiednio dopasowane do sytuacji w jakich znajdują są publikowane. Muszą zatem być skuteczne, a aby tak było, muszą być odpowiedniej długości.

Odpowiednia długość tekstu oprócz skuteczności, a także wydajności finansowej to też wygoda. Jeśli będziemy tworzyli teksty dokładnie takie, jakie potrzebujemy do skutecznego pozycjonowania naszej strony internetowej, będziemy mogli poświęcać minimalną ilość uwagi pozycjonowaniu. To może oszczędzić czas i przeznaczyć go na inne elementy pozycjonowania lub prowadzenie marki

Jak określić długość tekstu?

Jeśli wiemy już wszystkie najważniejsze informacje na temat długości tekstu, które zamieszczamy na naszej stronie internetowej, warto odpowiedzieć na pytanie jakiej konkretnej długości powinny być. Teoretycznie i praktycznie nie istnieje jedna konkretna długość która będzie najlepsza, a zależy ona od wielu czynników. Możemy jednak skorzystać z porad i podpowiedzi, a także narzędzi, które są dostępne w internecie.

Przede wszystkim powinniśmy skorzystać z optymalizatorów tekstów takich jak np. Contadu. Są to asystenci pisania treści, którzy dostarczają brief na temat konkretnego tekstu. Oprócz tego, jakie słowa kluczowe powinny znajdować się w naszym tekście, udostępniają one również informacje na temat długości owych tekstów. Ustalają ją na podstawie wielu analiz dotyczących treści w naszej branży tematycznej. Dzięki temu mamy dość precyzyjną określoną długość treści dla konkretnego tematu. Stosując ją, będziemy mieli pewność, że tworzymy teksty dłuższe od konkurencji, ale z drugiej strony nie marnujemy potencjału, pisząc zbyt długie treści, które nie dadzą nam wiele więcej korzyści.

Kolejną podpowiedzią, aby ustalić odpowiednie długości tekstów SEO, jest osobisty przegląd danej branży. Warto zatem samodzielnie przejrzeć strony konkurencyjnych serwisów lub serwisów wiodących w danej kategorii tematycznej i dowiedzieć się jakiej długości teksty publikują. Dzięki temu będziemy mogli wyrobić swoje zdanie, a także dowiedzieć się, jakiej długości są najczęściej pojawiające się teksty w danej kategorii oraz jakie są najdłuższe teksty pojawiające się w naszej branży. Dzięki tym informacjom będziemy mogli tworzyć treści nieco dłuższe, aby wyprzedzać konkurencyjne marki pod tym kątem.

Porada: Jeśli zastanawiamy się jakiej długości teksty dodawać do naszej strony internetowej, powinniśmy zdecydowanie poprosić o pomoc specjalistę SEO. Może być to zarówno szeroko zakrojona współpraca z agencją marketingową lub jedynie konsultacje ze specjalistą prywatnym. Powinniśmy jednak świadomie wiedzieć jakiej długości teksty opublikować na naszej stronie internetowej. Ogólnie jest to skomplikowany proces ustalania, analizowania i optymalizacji długości tekstów którego często nie będziemy potrafili wykonać samodzielnie.

Wyświetlony 415 razy Ostatnio zmieniany środa, 22 luty 2023 18:45