czwartek, 16 luty 2023 18:31

Yoast, iKorektor, EduBirdie – optymalizacja treści przed publikacją

optymalizacja treści optymalizacja treści pixabay

Dodawanie treści na naszą stronę internetową to jedna z częstszych czynności, jaką wykonujemy przy obsłudze witryny. Przeważnie staramy się, aby robić to w taki sposób, aby nasi czytelnicy i wyszukiwarka Google byli zadowoleni ze sposobu, w jaki prezentujemy content. Często jednak nie przykładamy wagi do tej kwestii. W tym tekście podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, aby zadbać o wszystkie elementy naszego tekstu i jak optymalizować treści przed publikacją na stronie WWW.

 Unikalność czyli EduBirdie, Copyscape

Pierwszym krokiem, jaki musimy wykonać, chcąc dodać jakiekolwiek treści na naszą stronę internetową, jest sprawdzenie ich oryginalności. Content najczęściej uzyskujemy, kupując go w sieci lub zlecając jego napisanie freelancerom oraz copywriterom. Jest to zwłaszcza popularne rozwiązanie, jeśli posiadamy kilka stron internetowych i samodzielnie nie tworzymy na nie treści. Zawsze, jeśli nie napisaliśmy danego tekstu samodzielnie, powinniśmy sprawdzić, czy nie jest on plagiatem. Nigdy nie mamy pewności, czy osoby sprzedające nam content nie skopiowały go z innych stron w internecie. Często nawet samodzielnie możemy używać pewnych zwrotów, czy sformułowań, których nie da się zamienić, a które występują w branży bardzo często w internecie – co również może być oznaczone jako duplikacja treści.

Aby sprawdzić, czy dana treść jest unikalna, wystarczy użyć programów antyplagiatowych. Tych w sieci istnieje bardzo dużo – zarówno darmowych, jak i płatnych. Do najpopularniejszych należy np. EduBirdie, Copyscape czy wewnętrzny moduł redaktora w Microsoft Word.

SEO czyli Contadu, Yoast

Gdy wiemy już, że treść jest unikalna i autentyczna możemy przejść do optymalizowania jej pod kątem SEO. Jest to bardzo ważny element, gdyż to właśnie od contentu w dużej mierze zależy na jak wysokich pozycjach wyszukiwarce Google, będzie wyświetlana nasza strona internetowa. Powinniśmy zatem dostosować content zgodnie ze wszystkimi wskazówkami, zaleceniami i dobrymi praktykami, aby strona była jak najbardziej zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki. Powinniśmy ustawić odpowiednie nagłówki H2, H3 itd. używać odpowiednich słów kluczowych, a także zadbać, aby treść miała odpowiednią długość. Powinniśmy również stosować prezentacje danych, zdjęcia, a także linkowanie wewnętrzne czy wychodzące.

Bardzo dobrym sposobem na sprawdzenie gotowych treści jest serwis Yoast. Jest to jedna z najpopularniejszych wtyczek SEO w systemie blogowym WordPress, ale udostępnia również zewnętrzny optymalizator na swoim serwisie WWW, gdzie możemy niezależnie wgrać tekst i sprawdzić go pod kątem SEO. W zamian za to otrzymamy raport z wyszczególnionymi błędami czy elementami, które działają poprawnie. Poprzez to będziemy wiedzieli, jak należy go poprawić i na jakie elementy warto zwrócić uwagę. Kolejnym bardzo dobrym sposobem na optymalizację treści jest serwis Contadu. Jest to optymalizator treści pod kątem SEO, gdzie w trakcie pisania na konkretny temat będziemy otrzymywać wskazówki, jakie słowa kluczowe umieszczać w tekście, jak długi tekst stworzyć, a także, ile nagłówków powinien posiadać. Otrzymamy również wiele innych informacji.

Stylistyka czyli iKorektor

Tekst powinien być również dopasowany pod kątem użytkownika i osób, które będą go czytały. Jeśli zatem jest on unikalny i dostosowany pod kątem SEO powinniśmy zadbać również o jego czytelność, a także poprawność językową. Możemy zrobić to w wielu rodzajach optymalizatorach. Najpopularniejszym jest np. iKorektor czy Languagetool. Są to serwisy internetowe w których możemy wkleić tekst, a następnie dokonać jego sprawdzenia. Po kilku chwilach zostaną podkreślone wszystkie błędy, a także zasugerowane zmiany, jakie powinniśmy wprowadzić. Możemy je wprowadzać ręcznie lub automatycznie i dostosować tekst, aby był poprawny językowo. Są to bardzo ciekawe narzędzia, które z pewnością przydadzą się tym wszystkim osobom, które lubią dbać o poprawną polszczyznę lub chcą publikować treści na swojej stronie internetowej o najwyższej jakości – nawet bez drobnych błędów stylistycznych czy literówek.

Formatowanie

Dobrze zoptymalizowany tekst pod kątem SEO, a także użytkowników powinniśmy również odpowiednio sformatować. Będzie wpływało to na jakość tekstu, jego czytelność, a także funkcjonalność. Dobrze sformatowane teksty będzie się łatwiej czytało, a dane będą łatwiej przyswajane przez użytkowników. Czytelnicy będą mogli również dużo przyjemniej zapoznawać się z treścią, a także więcej uzyskać z danej publikacji. Jak zatem formatować treść? Przede wszystkim powinniśmy zadbać o kilka najważniejszych elementów i formatować treści zgodnie ze stylem naszego serwisu.

Powinniśmy zadbać o to, aby treść nie była jednym blokiem tekstu. Musimy zatem podzielić ją na akapity i podpunkty. Powinniśmy również zadbać o to, aby poszczególne nagłówki nie były zbyt długie. Dobrym pomysłem jest również pogrubienie najważniejszych słów kluczowych lub całych informacji i sentencji. Dzięki temu użytkownicy będą mogli znacznie łatwiej odczytać sens danego tekstu. Wszystkie dane i informacje statystyczne, jakie zamierzamy zamieścić w tekście, warto umieszczać w tabelach lub w formie list punktowych, co również większy czytelność i pomoże zrozumieć wszystkie dane.

Ciekawym pomysłem jest używanie kolorowych oznaczeń, podkreśleń czy różnego rodzaju czcionek. To wszystko również wpływa na atrakcyjność tekstu, a także profesjonalny odbiór naszej marki. Elementy te powinny być dostosowane do stylu naszego serwisu i naszej grupy odbiorców.

Porada: Przed opublikowaniem tekstu powinniśmy sprawdzić go raz jeszcze samodzielnie oczami czytelnika. Powinniśmy zatem zaplanować publikację danego posta, a następnie otworzyć planowaną stronę w podglądzie offline. Zobaczymy wtedy, czy tekst jest dobrze wkomponowany w szablon serwisu, czy jest czytelny, a także poprawny. Powinniśmy przeczytać go pod kątem sprawdzenia wszystkich literówek, a także poprawności danych i informacji. Bardzo często na ostatniej prostej znajdziemy jeszcze kilka mankamentów lub elementów, które będziemy chcieli poprawić. Choć istnieje wiele narzędzi i programów, które pomagają nam optymalizować treści, zanim dodamy je na naszą stronę internetową, nic nie zastąpi osobistego przeczytania treści przez nas samych.

Wyświetlony 387 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 16 kwiecień 2024 09:29