poniedziałek, 20 luty 2023 18:39

Sprawdź, jak stworzyć i zoptymalizować przyjazny adres URL!

User friendly URL User friendly URL Pixabay

Adres strony internetowej to bez wątpienia jeden z najważniejszych jej elementów. Często jednak oprócz wybierania chwytliwej czy ciekawej nazwy nie przykładamy większej uwagi do tego elementu witryny. Adres strony internetowej powinien być jednak stworzony zgodnie z zasadą user friendly, czyli przyjazności dla użytkowników i wyszukiwarki Google. W tym tekście poruszamy ten temat i przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o tworzeniu przyjaznych adresów internetowych.

 

Czym jest user friendly URL?

User friendly URL to tzw. przyjazność adresu strony internetowej. Pojęcie to definiuje tworzenie adresów stron internetowych w taki sposób, aby były przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarki. Choć jest to stosunkowo prosty proces, jest bardzo ważny dla pozycjonowania strony, a także satysfakcji osób, które będą ją odwiedzały.

Zasada user friendly URL, czyli dostosowania do użytkowników wykorzystuje kilka wskazówek i wytycznych według których powinniśmy tworzyć główny adres strony internetowej, a także według których powinniśmy tworzyć całą strukturę adresów URL poszczególnych podstron. Adresy te mają zatem za zadanie poprawę jakości i komfortu przeglądania danej witryny, a także ułatwiania indeksowania jej przez wyszukiwarkę. Jest to czynnik i proces ingerujący w serwis internetowy, ale wykonany w odpowiedni sposób nie wymaga od nas znaczących zmian w przyszłości, a także nie będzie generował żadnych utrudnień czy zagrożeń.

Jak stworzyć przyjazny adres strony internetowej?

Jeśli wiemy już, czym jest zasada user friendly URL, warto powiedzieć, jak stworzyć taki przyjazny adres strony internetowej. Przede wszystkim powinniśmy zacząć od ułożenia odpowiedniej głównej nazwy serwisu. Powinna zawierać ona słowa kluczowe, a także być krótka i zrozumiała. Jeśli musimy użyć kilku słów, warto przedzielać je myślnikami, aby nazwa była bardziej czytelna zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących.

Przyjazny adres URL to również zadbanie o certyfikat SSL, czyli szyfrowanie naszej witryny. Jest to certyfikat bezpieczeństwa, który potwierdza bezpieczeństwo przeglądania naszej strony internetowej. Wyszukiwarka Google od kilku lat nie promuje tak mocno witryn, które nie posiadają tego certyfikatu, a przeglądarka informuje wręcz o potencjalnym niebezpieczeństwie, kiedy próbujemy przejść na taką stronę internetową — co z pewnością nie jest zachęcające.

Bardzo ważnym elementem tworzenia przyjaznego adresu URL jest stworzenie odpowiedniej struktury adresów. Oznacza to, że powinna być ona usystematyzowana, ustandaryzowana, a także logiczna i przewidywalna. Adresy naszej strony internetowej nigdy nie powinny być ciągiem przypadkowych znaków generowanych automatycznie. Powinniśmy zatem tworzyć strukturę która będzie składała się z nazwy głównej strony internetowej, a następnie po slashu kategorii i po kolejnym slashu kolejnych podkategorii. Dzięki temu zarówno my, wyszukiwarka Google, a także użytkownicy będą wiedzieli, w jakiej części serwisu się znajdują. Powinniśmy również zadbać o to, aby nazwy URL nie były dłuższe niż kilkadziesiąt znaków, gdyż jest to zbędne skomplikowanie.

Kilka ogólnych porad

Tworząc adresy URL zgodnie z zasadami user friendly, warto również zastosować kilka ogólnych porad, które pomogą nam tworzyć je na naszym serwisie. Przede wszystkim, warto zadbać o to, aby w różnych częściach adresu – zwłaszcza, który składa się z kilku slashy, znajdowały się różne słowa kluczowe. Warto najważniejsze frazy dodać do głównego adresu strony, a kolejne słowa kluczowe pod którymi chcemy być widoczni w internecie, należy użyć do oznaczenia kategorii, podkategorii czy produktów.

Bardzo dobrą praktyką jest zaplanowanie całej struktury adresów URL dla naszej strony internetowej przed jej opublikowaniem. Jeśli mamy taką możliwość i z góry wiemy, jak będzie wyglądał nasz serwis, zdecydowanie powinniśmy zaplanować taką strukturą, a następnie po prostu ją wdrożyć. Ułatwi to nam tworzenie serwisu, a także zaoszczędzi sporo czasu i poprawek.

Adresy URL nie powinny posiadać również dolnych podkreślników, gdyż są one trudne w interpretacji dla wyszukiwarki. Zamiast nich powinniśmy używać jedynie myślników. Nie powinniśmy również tworzyć adresów składających się z dużej ilości słów kluczowych, a także separatorów. Wygląda to nieprofesjonalnie, a także może budzić uzasadnione obawy użytkowników o jakość marki. Do wielu osób długi i skomplikowany adres URL będzie wręcz utożsamiany z zagrożeniem, a osoby te nie będą chciały przeglądać naszego serwisu w obawie o wirusy czy inne negatywne wydarzenia.

Dlaczego warto?

Przyjazny adres strony internetowej, warto stworzyć głównie z trzech powodów. Przede wszystkim będzie to dostosowanie adresu i samej strony do użytkowników. Jeśli adres będzie stworzony z wyżej wymienionymi wskazówkami, będzie przyjazny dla osób, które będą odwiedzały naszą stronę internetową. To z kolei przełoży się na pozytywne postrzeganie serwisu, a także dłuższe i chętniejsze przebywanie na nim. Użytkownicy będą mogli również łatwiej się poruszać po naszej stronie internetowej, co też wpłynie na długość i poziom aktywności użytkowników na serwisie.

Drugim powodem dla którego warto tworzyć adres URL zgodnie z zasadą user friendly, jest ocena naszej strony przez wyszukiwarkę Google. Jest to z pewnością jeden z ważnych czynników rankingowych, czyli elementów, które decydują o tym, jak wysoko w wyszukiwarce umieszczona jest nasza witryna. Wyszukiwarka chce dostarczać stron internetowych zoptymalizowanych pod użytkowników swoim odbiorcom, a więc będzie naturalnie premiowała te strony, które są czytelne, zrozumiałe i przyjazne odwiedzającym. Dbając o taki adres, w dużym stopniu wpływamy zatem na SEO naszej strony internetowej i wysokość jej pozycjonowania.

Trzeci powód dla którego powinniśmy optymalizować adresy strony internetowej to nasza wygoda. Jeśli będziemy tworzyli adresy URL poszczególnych podstron całego serwisu w wyżej wymieniony sposób, nam jako właścicielom serwisu łatwiej będzie się go naprowadziło. Będziemy posiadali zatem czytelny schemat dodawania kolejnych witryn, co jest niezmiernie ważne przy dużej lub szybko rosnącej ilości podstron. Będziemy mogli również lepiej zaplanować strukturę serwisu, a także go kontrolować i orientować się w jakiej części strony internetowej jesteśmy.

Wyświetlony 419 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 16 kwiecień 2024 09:28